dag 16: Porrentruy - Biel 38 km + stukje trein

25 augustus 2018 - Biel, Zwitserland

'Gorge du Pichoux ferme', staat er op een bord langs de kant van de weg. Daar moet ik dus door heen voor mijn eerste serieuze col... Eerst hoop ik nog dat 'ferme' alleen geldt voor auto's, maar even later is het fietsbordje ook afgeplakt. Toevallig loopt er iemand op straat, dus ik vraag hoe het zit. Ze zegt dat er een nieuwe brug wordt gebouwd en dat auto's en voetgangers er niet door kunnen, maar of dat ook geldt voor fietsers weet ze niet. Nou, als voetgangers er niet door kunnen ga ik het er niet op wagen!

Ik vind gelukkig een alternatieve route die niet of nauwelijks langer is. Daarvoor moet ik echter wel een halve km lang een stijgingspecentage van 14% overwinnen. In mijn fietsboekje staat dat meer dan 10% met bagage niet te doen is, maar ik bewijs dat het wel kan, zelfs met 25 kg! Ik moet wel een keer stoppen om hartslag en adem weer onder controle te krijgen. En dan blijkt dat weer gaan fietsen op zo'n steile helling de gootste uitdaging is. Maar ook dat lukt.

Ondertussen is het ook maar weer gaan regen en dat blijft het vrijwel de hele dag doen. Niet heel hard, maar wel koud. In de afdaling die volgt doe ik mijn regenbroek en mijn handschoenen aan en zet zelfs mijn helm op om warm te blijven. Dit is wel ongeveer hoe ik me fietsen door de bergen in Zwitserland had voorgesteld. En dan moeten de Alpen nog komen...

Het laatse stukje naar Biel doe ik met de trein. De enige route loopt nl. steil over een soort vluchtstrook van de snelweg naar beneden met daarbij ook een paar tunnels. Zeker in de regen zie ik dat niet zitten en het treinverkeer in Zwitserland is prima. Fiets kan zo mee, geen probleem.

BalzaalIk beland in een prachtige B&B, waar ik een soort balzaal als kamer krijg. Er is ook een keuken, dus ik kook lekker zelf. En als het goed is wordt het morgen weer mooi weer!

1. Dubravka:
    25 augustus 2018
    Mooi! Welterusten voor straks!
  2. Moniek de Baker:
    25 augustus 2018
    Hai Hannah, leuk om al je fietsverhalen te lezen. Heel herkenbaar. Je moet trouwens niet alles geloven wat ze in die fietsboekjes zetten hoor, dat blijkt maar weer :-)
    Ik vind het superstoer van je en ga je natuurlijk helemaal volgen. Fijne fietstocht morgen! Lieve groet Moniek (van Han;-)
  3. Han:
    Zet m op!
  4. Yumi:
    25 augustus 2018
    Elke dag is weer een nieuw avontuur! Erg stoer dat je zo een steile helling hebt weten te beklimmen, met bagage en al. Gelukkig wacht er een (heerlijk) bed op je. Welterusten stoere zus!
  5. Trudeke:
    25 augustus 2018
    Goed zo, maar de bruggen langs de Amstel zijn ook niet niks.