dag 17: Biel - Blumenstein 78 km

26 augustus 2018 - Blumenstein, Zwitserland

Camping BlumensteinWat een verschil: regen of zon! Met de regen laat ik ook de steden achter me. Vandaag fietste ik in de zon vanuit Biel, via Aarlberg en Bern het begin van de Alpen in. Ik kampeer weer lekker en sta op een supermooi klein campingkje in Blumenstein.

Het wordt waarschijnlijk wel een koude nacht. Terwijl ik dit type lig ik dan ook met mijn lange ondergoed en sokken aan in mijn slaapzak, meer kleding ligt binnen handbereik.

Voor ik ga slapen lees ik nog even al jullie reacties op mijn reislog. Ik had van te voren nooit bedacht dat ik dat zo leuk zou vinden, ik voel me er geen moment alleen door. Blijf dus vooral reageren, ik waardeer dat zeer 😊

Welterusten!

1. Dubravka:
    Slaap lekker! 😘
  2. Jacolien:
    26 augustus 2018
    Ha Hannah, bikkel! Dat reacties heel leuk zijn, herken ik. Erg leuk om je dagelijkse verslagen te lezen. Ik hoop dat de kou vannacht meevalt - heb je een zomerslaapzak bij je?
  3. Mattijn:
    26 augustus 2018
    Joran had gisteren zijn afscheidparty. Het was een rollenspel met spionnen, AIVD-ers, politici etc. Ging over Russische trollen, Gazprom, Sputnik. Allemaal uitgedacht en tot de puntjes voorbereid door Joran. Was erg leuk om zo’n groep, met wel heel diverse jonge mensen, toch een hele avond met elkaar in de weer te zien. Allemaal impro. je had het prachtig gevonden. Aardje naar zijn moeder. Geniet van de zon!
  4. Truus:
    27 augustus 2018
    Wat heerlijk lijkt me die zon, geniet er maar van. Wij zitten inmiddels hoog in de bergen in de Peloponnesos, in een verlaten dorpje, een heel berghuis tot onze beschikking voor 1 nacht. In het plaatselijke restaurant varkenskluif gegeten en soep die lijkt op een natte variant van heerlijke risotto,wat een genot. Het voelt een beetje als jouw luxe momenten, dan wel zonder fiets! We bezochten gisteren de Tempel Apollon Epicurion, hoog in de bergen, met regen (!) maar niet getreurd, die was volledig ingepakt, tik maar eens in, je weet niet wat je ziet, volledig in de restauratie. Het ligt buiten jouw route maar wie weet, zet ‘m maar op je bucketlist, zo ook de Cave in Kastania, enkele dagen geleden bezocht, ooit gevonden door een plaatselijke schaapsherder, ook heel bijzonder, ook via internet te bekijken. Een grot waar je 3 kwartier doorheen loopt met de mooiste stalagmieten en stalagtieten. Een virtuele tour op de site is jouw alternatief. Doen! Prachtig land, jij zult er ook van genieten. Maar nu eerst succes met het vervolg in de Alpen!
  5. Douwe:
    27 augustus 2018
    Even rekenen. Gisteren deed je 14 procent met 25 kg + eigen gewicht + fiets. Zeg 80 kg. Normale versnelling doet bij elke halve trap zo'n 2,5 meter vooruit. Dat is 2,5×0,14=0,35 meter omhoog. Laagste versnelling maakt daar misschien 0,07 m per halve trap van. Hoeveel Newton kracht moet je dan op die trapper uitoefenen? En hoeveel Watt vermogen moet je ontwikkelen?
    Gisteren waren wij in Archaia Olympia in het Archimedes museumpje waar de uitvindingen van de Griekse oudheid waren nagebouwd. Leonardo da Vinci was er niks bij. Mooiste: een automatische fluit wanneer een deur geooend wordt. Ik heb er een beschrijvend boek over gekocht. Goed voor de natuurkundelessen.
  6. Tante Nien.:
    27 augustus 2018
    Terug van vacantie meteen even gekeken naar berichten over jouw avontuur, leuk om het Zo te kunnen volgen.
  7. Mieke Pull ter Gunne:
    27 augustus 2018
    Dag Hannah, ook vandaag volg ik je op je tocht. Wat een leuke kleine camping. Ik hoop dat je het warm kan houden. We zijn trots op je. Wat vind je van Floor do. vrijwilligerswerk op een boerderij. Ik wens je veel zon op je pad. We zijn trots op je. Liefs, Erik en MIeke
  8. Hannah:
    27 augustus 2018
    Dag Douwe, je berekening klopt niet volgens mij. Bagage, fiets en ikzelf wegen samen zo'n 100 kg. Mijn wielomtrek is ongeveer 2 m en in de lichtste versnelling is de tandradverhouding voor achter ongeveer 1,6. Dat maakt bij een volledige trap (helemaal rond) 3,14 m vooruit en bij 14% stijging 0,44 m omhoog (ik doe even niet aan schuine zijdes).
    Dat kost 100 × 10 x 0,44 = 4400 Joule per trap. Ik schat dat ik 1/2 trap per seconde deed dus vermogen was 2200 Watt. Dat is volstrekt onmogelijk, dus ergens klopt er wiets niet. Wie haalt de fout er uit?
  9. Hannah:
    27 augustus 2018
    Dag tante Nien, was de vakantie fijn?
  10. Hannah:
    27 augustus 2018
    Klink goed Truus. Ik denk nog niet zo heel ver vooruit, maar als ik straks 24 uur op de veerboot naar Igoumenitsa zit pak ik al je tips er nog eens bij. Waar ik wel benieuwd naar ben ik hoe moeilijk / makkelijk het gaat zijn om in Griekenland campings of andere overnachtingsadressen te vinden voor een fietser met een actieradius van zo'n 70 km per dag. Heb je daar ook tips voor?
  11. Douwe:
    28 augustus 2018
    Deel alles aan het eind door tien. Dan is de rekenfout er uit. Ik schatte de kleinste versnelling dus veel te klein in.
    Op de testfiets bij de hartarts haalde ik een paar jaar terug 120 Watt. Daar was ik heel trots op. 220 Watt is dus zeer wel mogelijk. De juffrouw bij de test had het destijds over een wielrenner die 300 Watt haalde.
  12. Hannah:
    28 augustus 2018
    Tijdens het ontbijt zag ik dat de ketting van mijn fiets achter op het grootse blad lag en niet op het kleinste. Dat was ook mijn fout: in de lichtste versnelling heb ik voor het kleinste blad en achter het grootste, maar ik rekende gisteren met ook achter het kleinste. Het grootste blad heeft 4x zoveel tanden als het kleinste, dus ik moet delen door 4. Dat geeft 550 Watt. Nog steeds veel, maar ik ben dan ook sterk! En ik hield het maar een paar honderd meter vol. Gelukkig nam het stijgingspercentage toen ook af.